Sunday, September 19, 2010

18 September : Memperingati Peristiwa Penyembelihan di Sabra dan Shatila

Peristiwa pembunuhan dan penyembelihan beramai-ramai rakyat Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila dari 16 hingga 18 September 1982 tidak mungkin terpadam daripada sejarah kemanusiaan, walaupun media arus perdana seakan-akan tidak pernah tahu tentang hakikat peristiwa tragis itu.

Serangan dan pembunuhan di Sabra dan Shatila itu merupakan salah satu daripada rentetan sikap keji yang dilakukan oleh rejim pengganas Zionis Israel atas arahan secara langsung oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Ariel Sharon. Sharon menggunakan taktik jahat dan hina dengan mengambil kesempatan daripada krisis militia Palangist Kristian di Lubnan bagi menghancurkan rakyat Palestin yang terpaksa menumpang hidup di kem-kem pelarian berkenaan. Batalion Palangist ini menyerang, menyiksa dan membunuh secara kejam wanita, anak-anak dan warga tua sementara tentera Zionis yang mengawal perimiter kem-kem tersebut membiarkan sahaja keganasan itu berlaku dan menghalang pihak luar daripada memasuki kawasan.

Lihatlah wajah anak-anak Palestin yang tidak berdosa dibunuh dengan kejam. Mereka ibarat adik-adik & anak-anak kecil kita yang tidak mengerti apa-apa..mungkin dibunuh tatkala mereka sedang riang bermain, atau ketika  sedang menyuapkan sesuap makanan ke mulut mereka. Masih lenakah kita dibuai mimpi? Masih inginkah kita menyokong zionist yahudi ini dengan menyalurkan bantuan kewangan secara tidak langsung melalui barangan mereka yang kita gunakan? Fikir-fikirkan...


Serangan brutal dan tragis selama 3 hari itu telah mengorbankan seramai 3,500 pelarian Palestin. Ramai lagi dilaporkan hilang dan terkubur di bawah runtuhan bangunan. Ratusan mangsa serangan yang masih hidup telah dibawa menaiki trak menuju ke tempat misteri, yang sehingga ke hari ini tidak diketahui nasib mereka.

Baca selanjutnya di Haluan Palestin.

No comments: