Friday, June 20, 2008

Hari-hari terakhir di UIAM

Alhamdulillah, hampir segala urusan berkenaan study leave sudah pun selesai. Cuma agreement dengan UIAM je belum. Harapnya officer yang menguruskannya dapat mempercepatkan sedikit. Kalau tak, terpaksalah mereka pos dokumen yang berkenaan ke Taiping nanti. Tu pun satu kerja lagi nak kena pos dokumen tu ke MSD balik..huh.

Urusan dengan KPT semua dah settle. Pergi ke Putrajaya cuma sekali je, untuk ambik offer letter, borang agreement & medical check-up, serta beberapa dokumen lain. Lepas dah lengkapkan semua tu, malas nak ke sana lagi, so courier je, cepat & senang. Lagipun minyak mahal lar sekarang.. Hmm..buat medical check-up di Klinik UIAM je, sekaligus untuk USM sekali, di samping untuk KPT. Setahun yang lepas masa nak report duty sbg assistant lecturer, semua ok.. darah, urine, x-ray & penglihatan, cuma berat badan amatlah ringan pada masa tu. Tapi kali ni, ujian penglihatan saya bolehlah dikira gagal, tu yg doktor cakap lah. Memang agak kurang nampak pun masa nurse suruh saya baca huruf-huruf tu. Sekali nampak mcm 'C', sekali macam 'G', sekali lg macam 'O' pulak..ish3. Jadi doktor mintak saya gi check mata di klinik mata (optometrist). Hoho..dengan kata lain, kena pakai spec ke? Oh, tidak! Kalau tak pakai spec, nanti saya akan mengalami sindrom sakit kepala, kata doktor. Sekarang masih lg berkira-kira samada nak gi check atau tak. Kalau gi, dah tentu memang kena pakai spec. Tapi sampai bila nak lari? Nampaknya nikmat penglihatan yg Allah bagi ni dah semakin ditarik.. ingatkan mataku ini akan terus terang-benderang sampai ke hari tua..hehe. Panjangnya cerita pasal mata. Berat badan pulak ada peningkatan kalau banding dengan sebelum ni. Biasalah, hati bahagia, selera makan pun bertambahlah:-)

Walaupun dalam kekalutan nak meninggalkan UIAM ni, saya telah diminta oleh EIT Coordinator untuk melawat beberapa orang pelajar yg sedang menjalani industrial training. Mereka ini bertebaran di seluruh pelosok negara. Tapi saya dengan senang hatinya telah request untuk pergi ke Kelantan. Ada 5 orang pelajar yang buat praktikal di sana (3 di HUSM, 2 di MPKB). Sebenarnya ni ambik peluang nak balik kampung sekali..hehe. Bila dah dapat official letter drp EIT Unit, rupanya saya kena gi melawat seorang lagi pelajar di Banting (Sime Darby Research Center). Wah, jauh tu Banting. Dahlah sepanjang hidup ni tak pernak jejak kaki ke sana. Apapun, alhamdulillah semalam saya dah pun menyelesaikan tugasan saya di Banting tu dengan ditemani oleh Br. Raziff (Engineer kat Dept. of Biotech). Oklah jugak, dapat pengalaman baru. Sepanjang perjalanan tu, ada melalui beberapa pusat & institusi yg selama ni hanya dengar nama je, tapi tak tahu di mana lokasinya. Antaranya adalah Malaysia Nuclear Agency (dulunya MINT). Oo..kat situ rupanya. Walaupun ambik masa dua jam untuk sampai di lokasi tu, semuanya berjalan lacar tanpa sebarang 'kesesatan' di jalanan (berpandukan map yg student tu dah fax).

Dan esok (Sabtu), sesudah subuh saya akan bertolak ke Kelantan untuk tujuan lawatan tersebut. Walaupun minyak mahal, tapi apa boleh buat, ini memang tugasan, di samping membantu department yg semakin hari semakin kurang staffnya..isk3. Tapi takpe, boleh claim mileage serta elaun-elaun lain nanti. Kadar untuk claim mileage ni patutnya dinaikkan lagi lah bila harga petrol dah naik ni (demand sikit..)

Semalam bila buka laman web Mufti Perlis, ada nampak satu poster pemberitahuan tentang Wacana Perdana sempena 100 hari Pemerintahan Pakatan Rakyat diadakan pd malam esok di Kompleks Balai Islam, Lundang, Kota Bharu. Yang menarik perhatian saya adalah antara senarai ahli panel yg dijemput, iaitu Mufti Perlis sendiri, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dan juga Prof. Dr. Abd Aziz Bari dari Kulliyah of Law, UIAM. Ini yg membuatkan saya terpanggil untuk menghadirinya. Insya Allah, kalau ada kekuatan & kesempatan.

Ok, cukup untuk setakat ni. Kita berjumpa lagi di ruangan yg lain, Insya Allah. Doakan keselamatan saya sekeluarga.

Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

amboi, tajuk blog kali nie blh dikira gempak jgk.mcm dah tak nak datang uia lg je;-)
mcmn xkena pakai cermin mata kalau dah asyik menghadap komputer je kejenye..

Illi Puad said...

all the best, brother! tulah, tajuk post tu mmg cm dh xnk dtg uia je lg.hoho, dh kene pakai speck plak ye skrg ni..welcom to the club..huhu....nmpk lah muka cm studnt sket nnt...