Thursday, November 5, 2009

Tauliah untuk mengajar ilmu

Berita di mStar online: Jais terus dikecam kerana tahan bekas Mufti Perlis

KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dibidas kerana menahan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin atas kesalahan mengajar tanpa tauliah.

Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baru) berkata JAIS tidak seharusnya bertindak sedemikian terhadap seorang pendakwah yang dikenali ramai terutamanya Mohd Asri mempunyai rancangan khas di stesen televisyen Astro serta blog yang dilayari oleh jutaan masyarakat Islam di negara ini.

"Bagaimana dengan rancangan agama Dr Mohd Asri di Astro yang mempunyai rating penonton mencecah tiga juta. Adakah JAIS akan menyerbu Astro untuk menahannya dan bagaimana pula dengan blog beliau yang dilayari lebih sejuta orang," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Teruskan pembacaan di sini.

----------------------------

Pandangan saya, atas kemaslahatan tertentu, tidak lah menjadi suatu kesalahan bg Jais dan Jabatan Agama Islam negeri utk mensyaratkan setiap penceramah perlu ada tauliah sebelum mengajar ilmu agama kepada masyarakat. Isunya, bagaimana istilah 'tauliah' itu didefinisikan. Kalau definisi 'tauliah' itu adalah dengan memiliki ilmu yg benar dan diiktiraf, tidak menyeleweng, serta ada keupayaan yg cukup utk memberi pehamahaman kpd masyarakat, maka tentunya tidak timbul masalah ini. Ramai para ilmuan kita, by default, sepatutnya diberi tauliah tersebut.

Yg menjadi masalahnya, bila tauliah didefinisikan dan diberi mengikut selera pihak-pihak tertentu yg mungkin berkepentingan dlm badan tersebut. Jika ini terjadi, ada kemungkinan penceramah yg jika dinilai dari sudut ilmu & kemampuannnya layak utk diberi tauliah, dinafikan haknya hanya kerana mereka tidak selairan atau berbeza pandangan dengan pihak yg memberi tauliah.