Sunday, January 4, 2009

SMS Palestin

Menyayat hati sungguh tatkala mendengar dan melihat penderitaan umat Islam di Palestin yg tiada penghujungnya. Zionist laknatullah terus berselera meratah daging dan menghisap darah saudara-saudara kita di sana. Hati mana yg tidak rasa sakit. Tapi apakan daya, kita tidak mampu untuk sama-sama mengangkat senjata bersama mereka. Padahal kewajipan jihad sudah datang pada setiap umat Islam tatkala ini. Hanya sempadan geografi dan politik yg menjadi penghalang..

Semalam dan hari ni saya ada menerima SMS yg sama, tapi daripada 2 orang yg berbeza. Begini bunyinya:

"Tolong bacakan Lailahaillah, allahuakbar & Surah al-Ikhlas 3x utk masjid Aqsa yg sedang dikepung oleh israel. SMSkan kpd 10 org rakan anda. AMANAH".

Saya percaya, ramai yg di luar sana juga menerima SMS sebegini. So, what do you think? Bila saya menerima SMS ini, geli hati pun ada juga. Apakah dengan membaca Lailahaillah, allahuakbar & Surah al-Ikhlas 3x cukup utk menyelamatkan masjid Aqsa dan memusnahkan Yahudi? Padahal dalam masa yg sama, sedar atau tak, kita masih lagi membantu Yahudi dengan membeli dan menggunakan produk mereka serta produk yg menyumbang ke arah pembangunan Yahudi.

Alangkah baik kalau SMS tu meminta kita berdoa sungguh-sungguh pd Allah agar menyelamatkan umat Islam dan menghancurkan musuh. Dalam ramai yg mengangkat dan menadah tangan memohon bantuan Allah, pastinya ada yg mustajab. Ataupun gunakan SMS utk menyebarkan kpd rakan-rakan tentang produk yg menyumbang kepada pembangunan Yahudi, yg mana haram dibeli dan digunakan (melainkan tiada alternatif lain).

Tidak salah membaca Lailahaillah, allahuakbar & Surah al-Ikhlas, malahan akan beroleh pahala berzikir & membaca Qur'an bila kita ikhlas kerana Allah. Tapi apa pula kaitannya antara bacaan Lailahaillah, allahuakbar & Surah al-Ikhlas dengan jaminan keselamatan dan kemenangan umat Islam di Palestin? Umat Islam dan bukan Islam kini di seluruh dunia berdemonstrasi mengutuk Israel, menandatangani petsiyen, menyerahkan memorandum, memboikot barangan Israel serta lain-lain lagi.

Perkara semacam ini samalah dengan membacakan Al-Qur'an utk dihadiahkan pd si mati. Orang kita lebih suka memilih bacaan Qur'an, dengan harapan pahala bacaan tersebut dpt dihadiahkan pd si mati. Sedangkan para ulama' berkhilaf pendapat tentang bacaan ini, samada ia sampai atau tidak kepada si mati. Apatah lagi kalau yg membaca Qur'an itu mendirikan solat pun tidak, ataupun dengan bacaan yg tidak betul, ataupun sekadar memenuhi undangan keluarga si mati sahaja. Ada ke pahala utknya atas bacaanya? Bagaimana dia nak hadiahkan pahala tersebut pd si mati? Dalam hadith Rasulullah pula menyebut, hanya amalan dan doa anak yg soleh sahaja antara yg menjadi bekalan si mati, bukannya org lain.

Berdoa utk kesejahteraan si mati adalah lebih baik dlm hal ini. Doa, apabila dimakbulkan Allah, maka sudah tentu si mati akan mendapat manfaatnya. Doa boleh terus dibuat kepada Allah, tanpa memerlukan sebarang perantaraan.

Berbalik kepada SMS tadi, kemudian ia perlu dihantar kpd 10 rakan yg lain kerana ia adalah AMANAH. Ye, beginilah segelintir dari kalangan kita. Pantang dapat SMS, terus di forward pd org lain tanpa memikirkan kebenaran & rasionalnya dulu walaupun niat kita utk berbuat kebajikan.

Ayuh kita fikirkan!

No comments: