Monday, September 24, 2007

Perbezaan Mazhab…pandangan & peganganku!

Ini adalah sedikit lontaran pandanganku berkenaan dengan perbezaan mazhab, susulan drp pandangan yg telah dilontarkan oleh Tun Abdul Muiz sebelum ini, sebagai komen & jawapan kepada persoalan yg ditimbulkan oleh Dr. Noor Illiey.

Pertama sekali, ingin ditekankan, saya bukanlah ustaz atau pakar dalam hal ini. Tiada niat utk mengajar sesiapa pun, cm sekadar satu perkongsian, agar sama-sama kita dpt perbaiki diri nanti. Apa yg kurang & tersilap, sama-sama kita tegur-menegur, Insya Allah. Apa yg dicoretkan di sini ádalah berdasarkan sedikit pengetahuan saya yg dipelajari sebelum ini, terutamanya dlm tempoh 4 thn undergraduate di UIAM.

Sememangnya Islam adalah satu agama rahmat, yg mudah & tidak pernah menyusahkan umat-umatnya dgn ajaran-ajaran yg rumit, sebagaimana yg terkandung dlm sesetengah agama lain. Islam mengamalkan keterbukaan dlm perbezaan pendapat, asalkan ia ada asal-usulnya & contoh yg sahih drp Rasulullah & para salafussoleh. Bkn spt yg dikatakan oleh org ramai, “benda ni kan baik, apa salahnya..”

Tun Abdul Muiz ada menyebut tentang mazhab yg 4 bg ahli sunnah wal jama’ah, iaitu Hanafi, Maliki, Syafi’e dan Hanbali. 4 mazhab tersebut dikenali sbg mazhab fiqh, tp bkn mazhab aqidah. Kita terbuka dalam hal berkaitan fiqh, tp kita hanya menerima ajaran mazhab ahli sunnah wal jama’ah dlm hal aqidah. (Lain-lain mazhab aqidah spt Syiah, Muktazilah, Khawarij, dll). Sebenarnya jika diteliti dlm sejarah Islam & ahli sunnah, mazhab yg ada bukanlah 4, tp 12 semuanya. Kesemuanya adalah dipunyai oleh ahli sunnah wal jama’ah. (jadi pendapat yg mengatakan Ka’bah ada 4 bucu adalah simbol kepada 4 mazhab adalah tidak benar). Namun kita mgkin bertanya, ke mana lg 8 mazhab? Jawapannya, sbb ia telah hilang ditelan zaman & usia. Mazhab yg 4 itu masih kekal hingga sekarang adalah disebabkan usaha para pemerintah negara umat Islam menghidupkan mazhab-mazhab tersebut. Sbg contohnya, negara umat Islam di Nusantara ini, mereka lebih cenderung utk mengamalkan mazhab Syafi’e. Jika tidak, berkemungkinan mazhab-mazhab tersebut juga akan hilang dengan peredaran zaman.

Jika kita mendalami stp mazhab tersebut, mmg ada perselisihan yg kita akan jumpa. Namun tidaklah bermakna stp yg dipersilisihkan itu salah. Perlu kita ingat, ajaran Islam amat luas & tidak menyusahkan penganutnya. Mungkin ada ajaran yg kita rasakan tidak relevan & tidak diperlukan oleh kita, tp kita harus sedar, mungkin ada umat Islam di tempat lain yg memerlukannya. Suka saya memetik kata-kata seorg tokoh ilmu di negara kita (wlupun hal yg dibincangkan beliau berbeza dgn hal yg kita bincgkan skrg), “Sesungguhnya Islam boleh diumpamakan sebuah kedai yang menyediakan berbagai jenis ubat untuk semua jenis penyakit. Jangan kerana ada ubat yang dijual itu tidak bersesuaian dengan penyakit kita maka kita menganggap ubat tersebut mesti dihapuskan. Bagi yang tidak memerlukan ubat ini, dia tidak disuruh untuk meminumnya”. Mungkin ini dapat menyokong pandangan Tun Abdul Muiz berkenaan kes solat E’idul Fitri yg diadakan 3 kali di Manchester tu. Pasti ada alasannya kenapa ia dibuat sedemikian rupa...

Kesemua 4 mazhab yg dinyatakan itu diiktiraf oleh ahli sunnah wal jama’ah. Malah Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’e & Imam Ahmad radiallah ‘anhum sama sekali tidak pernah bersengketa sesama sendiri dlm menegakkan pendirian masing-masing. Namun dukacita, ada di kalangan umat Islam yg dtg kemudian bertelingkah disebabkan perbezaan dlm hal-hal tertentu & ingin menegakkan mazhab masing-masing. Perlu ada tolak ansur & berlapang dada dlm hal ini. Suka juga saya mengambil satu contoh, kita mendakwa kita bermazhab Syafi’e di Malaysia. Ye, betul..untuk mengelakkan kekeliruan, terutamanya di kalangan org awam, kita memang bermazhab Syafi’e (termasuklah saya). Namun tidaklah wajib bg kita utk mengikut mazhab Syafi’e sepenuhnya. Tidak juga bermakna klu ibadah dikerjakan tidak mengikut mazhab Syafi’e, maka ia tidak sah atau pun ditolak oleh Allah.

Malahan ada sesetengah aspek hari ini, kita sebenarnya beramal berpandukan mazhab lain. Sebagai contoh, dalam Mazhab Syafi’e, adalah wajib utk membayar zakat fitrah dengan menggunakan makanan ruji sesuatu tempat itu (beras di Malaysia), namun kita hari ini rata-ratanya membayar zakat fitrah dengan mengunakan duit yg mana nilainya bersamaan dengan satu gantang beras. Ini sebenarnya adalah pandangan dalam Mazhab Hanafi, yg mana kita dibenarkan utk membayar zakat menggunakan matawang. Selain itu, dalam mazhab Syafi’e jg, bila kita berjual beli, maka adalah wajib utk dilafazkan aqad (“aku beli” & “aku jual”), jika tidak, maka jual beli tidak sah. Dalam dunia skrg, semakin jarang yg berbuat demikian, lebih-lebih lg bila berurusan dgn org bukan Islam. Apatah lg kalau membeli minuman atau makanan melalui mesin (cuma dengan memasukkan syiling). Maka kita berpegang pd pendapat yg mengatakan, wlupun tiada aqad dilafazkan secara jelas, tp bila satu pihak menghulurkan barang & satu pihak lain menghulurkan duit, maka itu juga adalah aqad, tanda persetujuan antara kedua-dua pihak.

Yg perlu ditekankan dlm hal ini, kita boleh bermazhab & mengikut ajaran mazhab tersebut, namun tidak bermakna kita wajib mengikut segala yg terkandung di dalamnya. Malah kita dilarang utk taksub pd sesuatu mazhab. Terimalah ajaran dr mazhab lain dengan berlapang dada, selagi mana ada contoh drp Rasulullah & generasi salafussoleh. Kita perlu bersangka baik pd umat Islam secara umumnya, dan tiada salahnya kalau kita megikut mereka.

Banyak lagi sebenarnya klu nak bincang tentang perbezaan mazhab ni, cthnya jenis-jenis khilaf (ada 3 jenis) yg ada dlm Islam, serta cara utk kita menilainya. Salah satu yg Tun Abdul Muiz ada sebutkan adalah Khilaf Muktabar, iaitu khilaf antara Imam/ulama’ muktabar & masing-masing ada dalil yg kuat. Tapi memandangkan masa & kelapangan yg agak terhad, mungkin kita boleh sambung kemudian.

Lastly, sy ingin menyentuh sedikit tentang solat yg nampak pelik tu. Betul apa yg Tun Abdul Muiz sebutkan tu tentang solat smbil dukung anak. Cuma utk dapat penerangan yg lebih jelas, boleh semak buku “Pelik Tapi Benar dlm Solat” tulisan Abdul Rahman Mohamed terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. Link di sini:http://www.telagabiru.net.my/homepage/index.php?option=com_content&task=view&id=122&Itemid=144.

Moga ada manfaatnya...

-Mohd Nazri Mohd Nawi
24 Sept 2007 / 12 Ramadhan 1428H
4:05 pm

7 comments:

Illi Puad said...

Alhamdulillah...mmg makin jelas fahaman sy ttg perkara ini..mmg Islam agama yg mudah dan tidak menyusahkan..kita sbg manusia ni yg selalu menyusahkn diri sndiri dan mengkomplekskn keadaan. Mmg betul kita xperlu terlalu rigid kpd mazhab syafi'i..skrg ni pn ade amalan2 yg kita buat di tanah suci adalah berdasarkn mazhab lain yg lebih mudah perlaksanaanya..yang penting semua amalan kita adalah hanya untuk Allah yang Maha Esa..Waallahu a'lam

ibnul'araby said...

Thanks Dato' Nazri atas perincian and elaboration yang menarik.. What a good analogy on the 'Kedai Ubat'..

Kadang2 saya sendiri bila masuk dalam discussion berat2 nih cam tak leh nk ikut.. Maklumlah kita bukan orang agama.. Cumanya bila sedar akan keperluan untuk mengenali dalil untuk kepuasan beramal, maka sedaya upaya akan ku gagahi jua mengikutinya. Huhu..

Tambah plak bila baca hadis camni;
"Sesiapa yang mereka-reka (mencipta) dalam perkara kami ini (dalam agama Islam) yang bukan daripadanya, maka ia tertolak. (H.R Muslim)

PErbahasan camni jugak penting coz kebanyakan ulama menyatakan syarat utama menjadikan sesuatu amalan itu diterima ialah ikhlas kerana Allah s.w.t. dan bertepatan dengan Sunnah Rasulullah S.A.W.

Thanks once again..

ibnul'araby said...

Dato'
Referring to your favourite books, may I know who is Dr. Ari? Ke salah eja? Ahaks..! Coz some of them I have read also long time ago.. huhu.. ;p

mr fotografer said...

Oppss...sorry, typing error! Haha..tak perasan lgsung kalau takde org tegur.

Thank you!!

Anonymous said...

Trivia Dato'! Kupasan yang mudah dan outreaching.. Mazhab hanyalah satu manual panduan, bukan satu pegangan.. Kerana dasarnya berpunca dari satu sumber juga, Allah dan Rasulnya... Sebab tu kita dianjur agar kembali kepada Allah dan Rasul dalam segala percanggahan, bukan terus bercanggah berpandu pada mazhab.. siapalah imam2 itu berbandingkan Rasulullah....

ibnul'araby said...

Agree with U ismi.. hoho.. Ismi ke? ;p

Mazhab hanya manual sebagai memudahkan orang awam cam kita nih.. Cuma malangnya hari ni kita mencampakkan manual merata2 setelah kita mendapat Islam dengan mudah.. Dan lepas tu pulak sebahagian orang menyatakan sesuatu itu dari manual padahal ia tidak pernah tercatat dalam manual pun..

Secara tak langsung kita telah memfitnah pengarang2 manual yang telah banyak berjasa ini...

Sekadar mengembangkan analogy org lain... Huhu.. ;p

Anonymous said...

terima kasih Tun Ir., comment Tun membantu agar statement sy tidak disalaherti... :)