Wednesday, January 6, 2010

Rombongan Viva Palestina ke Gaza disekat dan dikepong


Mesir terus berkeras dan tidak membenarkan rombongan Viva Palestina daripada membawa masuk bantuan ke Gaza! Keadaan di pelabuhan Mediterranean Al Arish dilaporkan kritikal, di mana lebih 2000 polis rusuhan dikerahkan menghalang jalan masuk ke Pelabuhan tersebut. Walaupun sudah ada yang ditangkap dan tercedera, relawan Viva Palestina tetap berjuang mempertahankan kenderaan bersama-sama barangan bantuan dan ambulan yang akan dibawa masuk membantu rakyat Gaza yang dikurung dari dunia luar sejak tiga setengah tahun lalu.

“Tidak kira apa halangan yang akan kami hadapi. Sebaik sampai di Al Arish, kami diserang dengan batu, baton, kayu, dan mereka mencuri barangan yang kami bawa. Kami telah melalui perjalanan yang sangat sukar, tetapi kami tidak sekali-kali akan berhenti, kami akan terus bergerak. Kami akan terus bergerak, InsyaAllah,” kata seorang relawan, Munir Ahmad.

Berita penuh di Haluan Palestin.

-------

Semoga Allah sentiasa bersama para pejuang Islam, dan menghancurkan musuh-mush Islam, termasuklah pihak yang bersekongkol dengan mush-musuh ini.. ameen.

No comments: