Wednesday, March 8, 2017

Adab dan Seni dalam Bersahabat


Antara adab & seni dalam bersahabat adalah, bila berjumpa beramai-ramai, elakkan bercakap tentang perkara yg mana satu atau dua orang kwn akan rasa tersisih sbb perkara itu tiada kena mengena dgn mereka. Mereka mungkin tidak berani mencelah kerana takut dikatakan mengganggu atau tidak faham konteks perbincangan. Akibatnya, mereka rasa dipinggirkan dan tak diperlukan.

Sebagai contoh, ada kwn yg mungkin sedikit lemah dalam hal akademik, jadi bila berjumpa elakkan bercakap tentang hal yg terlalu advanced, tentang peluang kerja yg datang bertimbun, tentang tawaran utk buat Masters atau PhD, dan seumpamanya. Dah tentu dia akan rasa tersisih kerana dia tahu dia tidak sehebat itu (dlm konteks tersebut). Klu nak sembang pasal 'tawaran' utk masuk kubur terus takpe, sbb itu tajuk umum utk semua. Semua pakat ingat mati :p

Kena ingat, Allah dah bahagikan rezeki & nikmatnya secara adil untuk semua. Jumlahnya, di mana, bila dan bagaimana bentuknya itu hanya Dia yang tahu. Sama-sama kita lebih cakna, jaga hati kawan-kawan semampu yg boleh. Itu lah adab bersahabat namanya.

Saling mengingatkan. Teruskan tersenyum :)

No comments: